6 Januari 2020

Bilder, Daily life / 2020, Januari, Romme Alpin, bilder, daily, julafton, nyår / Permalink / 0
Det är 2020 och därmed nytt år och nytt decennium. Mycket har hänt dem här senaste tio åren men jag tänkte att jag skulle försöka sammanfatta det i ett annat inlägg lite längre fram.
 
Side note: Av gammal vana skrev jag 2019 i titeln och märkte det inte förrän jag skulle börja skriva själva inlägget.
 
Idag är det, som ni ser av titeln, den 6 Januari 2020 och jag har haft ett vädigt bra avslut på det gångna året och en skön start på det nya.
Min bror var hemma från sina studier i Linköping över jul och nyår vilket var väldigt roligt och detta må låta konstigt men kan ärligt säga att jag ibland kan sakna att bo med honom varannan vecka hos föräldrarna. Hur som helst, julafton spenderades med jullunch och julklappsbyte med min familj hemma hos pappa. Supermysigt och för första gången någonsin var jag supernjöd med dem julklappar jag (och min pojkvän) ordnat till min familj. Julklapparna blev väldigt uppskattade och det blev faktiskt lite tårar också. Lång historia kort så gav vi en kryssning till Tyskland för 2 personer i två dagar till min pappa som tack för allt han har gjort för mig men också för att han lät oss bo inneboende i ca tre månader förra vintern så det kändes som det minsta vi kunde göra för att ge tillbaka.
 
På kvällen var vi hemma hos min pojkväns familj och åt julbord och spelade brädspel. Jättetrevligt det också och jag är så tacksam av att ha både min pojkvän och hans familj men också min egen. Att jag har lyxen att ha en familj som jag kan träffa och fira jul med och att vi kan fira så som vi vill utan några begränsningar.
 
I mellandagarna åkte vi på mini road trip till Stockholm med min pojkväns familj för att se på Frozen 2. Självklart hade vi kunnat se den i Borlänge men den visades bara på svenska här hemma och let's face it, ingen film vars originalspråk är engelska blir särskilt bra när den är dubbad ...
 
Nyårsafton åkte vi slalom i Romme Alpin med två kompisar och åt lunch på Toppstugan, som btw serverar riktigt goda hamburgare. Om ni någon gång är i Romme och åker skidor och ska äta lunch någonstans, Toppstugans hamburgare är ett hett tips och ja, de har vegetariska alternativ också.
Sen på kvällen åkte vi hem till en av kompisarna för att bli bjudna på en trerätters middag som också var riktigt, riktigt god. Förrätten var en svamprisotto med tryffel. Den gick hem hos mig kan jag säga. Jag älskar svamp, framförallt kantareller. Varmrätt var sous videad oxfilé på rotfruktsbädd med potatisfondant och madeirasås. Till dessert serverades en riktigt krämig och god crème brûlée med perfekt krispigt täcke på toppen. Fick dessutom äta två stycken eftersom min pojkvän inte är ett stort fan av konsistensen på crème brûlée.
Vid tolvslaget gick vi ut på deras altan för att se fyrverkerierna och skåla in 2020. Fick bli alkoholfritt för min del eftersom jag skulle köra hem men det var inga problem, jag har mer eller mindre tröttnat på alkohol iallafall.
 
Tillbaka till nutid. Idag har vi inte gjort någonting i princip. Vi vinkade av min bror på tågstationen eftersom han åkte hem till Linköping idag och gjort i ordning skrivbordet i vardagsrummet som en crafting-station då min pojkvän gillar att måla sneakers och jag brukar lägga pärlplattor och överväger att börja sminka mig igen eftersom jag fick ögonskuggspaletten från Urban Decay's samarbete med Game of Thrones.
 
 
Dothras chek. Hajas!
 
Till top