Paris

Bilder, Resor / 2020, Disney, Eiffeltornet, Januari, Louvren, Mona Lisa, Paris, Triumfbågen, bilder, resor / Permalink / 0
Nu är det lite mer än en vecka sedan vi kom hem från Paris. Det var en otroligt rolig och välbehövlig resa tillsammans med min pojkvän och hans familj. Tänker inte gå in alldeles för mycket på detalj utan låter bilderna tala för sig själva. Men safe to say så hade vi det jättebra.
 
Efter att ha landat i Paris på CDG och checkat in på hotellet så gjorde vi lite turistande i form av en visit till Sacré-Coeur och promenad kombinerat med tunnelbana till Notre-Dame.
 
Det var mäktigt att få se Notre-Dame up-close även om branden förstört stora delar av katedralen. Intressant också med galleriet de har styrt upp längs stängslet runtom restaureringen. Märkte hur delar av franskan jag läste i högstadiet kom tillbaka allt eftersom jag läste och tog in allt omkring oss vilket var väldigt roligt.
 
Innan vi tog oss tillbaka till hotellet gick vi förbi Louvren och tittade på utsidan (eftersom det höll på att stänga för dagen).
 
Fredag och dag 2 så var det dags för Disneyland. Min pojkvän och hans familj har varit där flera gånger och även besökt Disney World i Orlando, Florida så ni kan ju få gissa vem som var mest uppskruvad av oss.
 
Påväg till Hyperspace Mountain, som i övrigt är roligaste berg- och dalbanan jag åkt, samt vid Wall-E och EVA som fanns utanför Star Wars-shopen där vi spenderade lite för mycket pengar.
 
Obligatoriska bilden framför Sleeping Beauty's castle. Köpte även mitt första par öron, lila i samma nyans som Mal från Descendants för vad annars?
 
Frozen 2 paraden och Hollywood Studios delen av parken.
 
Min älskade tönt.
 
Kan ju flika in att vi åkte en attraktion som ingen av oss faktiskt hade åkt innan, Ratatouille: The Adventure. Som är en mer immersive 4D-attraktion som dessutom är trackless. Insåg ju även hur blåst jag är när jag inte förrän vi är halvvägs genom inser att vi sitter i en vagn formad som en råtta! En kan ju tycka att det faktum att filmen handlar om en råtta och att attraktionen anspelar på att en är en råtta som blir jagad genom köket skulle få det att verka självklart ...
 
Lördagen blev det ett besök på Grévin. Ska inte ljuga, det var lite smått obehagligt hur verkliga en del såg ut. Favoriten är ju helt klart Scrat från Ice Age.
 
Fick också den briljanta idén att gå upp i l'Arc de Triomphe (eller Triumfbågen som vi svenskar hade sagt). Märktes tydligt hur otränad jag är för jag var tvungen att sätta mig och vila efter första våningen.
 
Var ju värt det däremot med tanke på den svårslagna utsikten.
 
Promenad längs Champs-Élysées där jag fick syn på en riktig skönhet.
 
Trocadéro och Eiffeltornet.
 
Eiffeltornet och en hel del nakenhet.
 
Det som jag såg fram emot allra mest med den här resan var att jag äntligen skulle få besöka Espaces d'Abraxas där de filmat en del av Mockingjay Part 2, en av mina favoitfilmer genom tiderna.
 
Ta bara en titt på arkitekturen. Så otroligt fint, bortsett från hur off bilderna är placerade bredvid varandra ...
 
Louvren.
 
Mona Lisa. Hade kunnat få en bättre bild men tänkte inte ställa mig i den enorma kön för att göra det.
 
Det såg mycket finare ut i verkligheten vill jag lova.
 
Söndagen efter att vi varit och sett Espaces d'Abraxas, samt haft tid att göra vad vi ville då min pojkväns föräldrar var på Prix d'Amerique, tog vi oss upp i Eiffeltornet. Dock bara till andra våningen då toppen renoveras.
 
Tänker att jag ska lägga upp ett inlägg lite senare med lite andra highlights och bilder som inte riktigt passade in här. Tänkte bla inkludera bild på beställningen av mat för 4 personer som jag lyckades göra helt på franska samt lite flygbilder. För om det är något ni borde veta om mig vid det här laget så är det att jag älskar att flyga och även om jag lagt PLANerna på is så är drömmen att bli pilot.
 
Dothras chek. Hajas!
Till top